torsdag 29 juli 2010

Viktreducering

Hej och välkommen till min blogg om viktreducering. Har själv kämpat med vikten och har lyckats tappa en hel del vikt i flera omgångar. Men ett problem är att man går upp så lätt igen. Vill gärna dela med mig av mina erfarenheter och lägga upp tips om hur man kan gå till väga.  Vill börja med att tipsa om en bra webbsajt med mycket information om just det här kolla in den här sidan om viktreducering . Nästa tips blir om:

Fem sätt att börja tappa vikt idag
Är du redo att gå ner i vikt men inte vet hur du ska börja? Oro dig inte mer. Följ fem enkla steg till viktreducering idag. Inga fler förseningar. Inte längre vänta tills på måndag eller det nya året. Inget mer letande efter den perfekta dieten. Följ dessa enkla och effektiva åtgärder och du kommer att komma igång och gå ner i vikt i dag, och hålla vikten i morgon.
1. Bär en anteckningsbok och en penna.
 
Kontrollera att du skriver i anteckningsboken! Varje enskild sak som du sväljer skall skrivas på din bärbara dator, helst så fort du sväljer den.  Exempelvis en kaka på jobbet? Skriva ner det. Bara ett "smakprov" av grytan du gör till middag? Du har det: Skriv ner det! Att skriva ner vad vi äter och dricker tvingar oss att vara medvetna om vad vi lägger i vår mun. Det ger oss också ett enkelt sätt att spåra vårt intag och avgöra vilka förändringar vi vill göra.
2. Frågar "varför?"
Varje gång du börjar att äta eller dricka, fråga dig själv ett ord: Varför? Varför ska jag äta detta? Är jag hungrig, trött, uttråkad, stressad, ensam? Det rätta svaret är enkelt: hunger. Om du inte är hungrig, ÄT INTE. Tänk ut vad du behöver göra för att tillfredsställa den känslan: Ta en tupplur, läsa en bok, skälla på din chef, ringa en kompis - ät bara inte om du inte är hungrig.
3. Äta för att förlora.
Det stämmer, om du hoppar över måltider så kommer du inte att gå ner i vikt. Varför inte? För då blir du så hungrig att du fikar eller äter mer än du vill, eller så mår du eländigt och slutar direkt. Alla måste äta och förtjänar att äta tre måltider per dag. Och glöm de pyttesmå diet måltiderna. De gör
bara att du känner dig hungrig och otillfredsställd. En måltid bör innehålla fullkorn, frukt och grönsaker, protein och även en liten mängd fett.
4. Kom ihåg dina favoriter.
Om du någonsin försökt att helt undvika din favoritmat, har du då helt förlorat kontrollen och slukat hela påsar med kakor, ni vet vad jag talar om. Fast på choklad? Ät ett läckert, utsökt stycke högkvalitativ choklad varje kväll. Njuta av chokladen. Sitt ner, slappna av och gör inget annat än att njuta av smak, konsistens och upplev att äta choklad. Ät långsamt, njut av varje tugga. Och vad du än gör,
känn dig inte skyldig. En mindre del av din favoritmat kommer att hålla dig nöjd och glad - och gå ner i vikt.
5. Hitta en del av din kropp som rör sig (inte munnen) och rör den.
Alla kan flytta något. Om du har dåliga knän kan du fortfarande röra armarna eller göra vattenövningar i en pool. Ta upp line dans eller karate. Gå ut med hunden på morgonen innan arbetet, ta med barnen på en cykeltur efter skolan, eller lyssna på favoritmusiken när du använder löpbandet. Det finns helt enkelt inga ursäkter för att inte röra dig. Varje dag. Måndag till söndag. Då kan du börja se att det blir viktreducering. Börja med fem minuter och tillsätt 1-5 extra minuter varje vecka tills du rör dig i minst 60 minuter varje dag. Du kan sprida verksamheten isär om du vill: i 10 minuter på morgonen, ta en rask 15-minuters promenad på lunchen, cykla med din älskling efter middagen i 30 minuter.
Där har du det: fem enkla, lätt-till-start steg mot viktreducering och långsiktig viktkontroll. Börja nu.